Az oktatás színvonaláról

 Az oktatási államtitkár drámai javulást vár az oktatás színvonalában.(...) Mi is nagyon várjuk ezt, különösen, ha megnézzük a jelenlegi rendszer számait.

A legdrámaibb változás 2010 óta, hogy megnőtt az iskolát korán elhagyók száma, "köszönhetően" annak, hogy a kormány leszállította a tankötelezettség korhatárát 18 évről 16 évre. A 168 Óra közölte a belső Emmi- felmérést, amely szerint több mint 42 ezer gyerek esett ki az oktatási rendszerből. 2010 és 2013 között megtízszereződött a 16 éves regisztrált álláskeresők száma, és "rögtön a születésnap után eltünedeztek a kölykök" nyilatkozta egy szakértő a HVG-nek. Nyílván ezzel hozható összefüggésbe az is, hogy majdnem 300 közmunkás van, aki 18 évesnél fiatalabb.

Az alábbi ábrán  ugyanezeket az adatokat látjuk, az EU átlagával és a  szomszédos országokkal összehasonlítva. Csak Romániában rosszabb a helyzet, mint nálunk ebben a tekintetben.

Tovább romlik a diákok tanulási teljesítménye a PISA vizsgálatok szerint. 2006 óta átlagosan  9 ponttal lettek rosszabbak a magyar gyerekek eredményei természettudományokból, szövegértésből 12 pontos a visszaesés, matematikából 4 pont az átlagos csökkenés. A 35 OECD-ország közül a 27-29. helyre csúsztunk le.

Közben a felsőoktatási mutatók is egyre rosszabbak, ami részben arra vezethető vissza, hogy egyre kevesebbet kökt a kormány felsőoktatásra.

Folyamatosan csökken a felsőoktatásba jelentkezők száma.

Ezek után nem meglepő, hogy csökken a hallgatók száma a nappali képzésben.

A tercier képzésben részt vevő fiatalok száma eleve alacsony volt a környező országokhoz képest, de tovább romlik az arány.

Az Orbán-Parragh-Demján vízió már érezteti hatását, a tudás alapú társadalomról tovább távolodunk, az olcsó és kiszolgáltatott bérmunkásokból álló társadalom felé tartunk.

 


 

Jelentés Zöld Fordulatról című elemzésünkben számos ilyen mutatót vizsgálunk. A fenntarthatóság három dimenzióját mérjük: Gazdaság, Társadalom és Környezet. Érdemes böngészni honlapunkat!